Jun
5


Vinska publika u Srbiji doživela je poslednjih godina ozbiljnu promenu. Od one koja je nekada crvenih očiju i krvavih ruku pevala po kafanama „krčmarice, još vina natoči“, danas je sve više nekakvog skockanog, urbanog sveta koji je shvatio da je vino baš cool & trendy. Ta gradska ekipa, sastavljena od različitih profesija, ali čvrsto uvezana Instagramom, Twiterom, Facebookom i ostalim Internet sadržajima, prepoznala je u vinu upravo ono što ne može da se nađe ni u jednom drugom piću – eleganciju, zavodljivost, individualnost, strast, kreativnost i još mnogo toga što nekim generacijama pre njih ovde možda nije ni padalo na pamet da potraže u čaši vina.

To je pred srpske vinare, tradicionalno tradicionalne, postavilo novi izazov – kako uzjahati na ovaj novi vinski talas, šta promeniti, a šta sačuvati. Jer, oni koji to prvi i na vreme prepoznaju, imaće potencijalno najslađi deo tržišnog kolača, publiku koja tek otkriva vina i ima čime da ga plati. Drugim rečima, uz kvalitet biće potrebno i mnogo toga drugog, od marketinga i dizajna, do raznih eksperimenata sa stilovima vina. To više nije publika koja u kafani naručuje litar belog ili crnog, već je to publika koja traži da u vinu prepozna nešto specifično, nešto što će ga razlikovati i o čemu će posle moći samodopadljivo da govore kolegama s posla ili da se prave važnim u društvu. Zakoračili smo u doba vinske kulture!

Kao i sa svakom kulturom, i tu će stvari ići teško. I opet, kao sa svakom kulturom, ništa se neće uraditi ako se u priču ne uključe država, odgovarajuća ministarstva, mediji i svi oni koji mogu na neki način da pomognu da probuđena vinska scena Srbije ne ostane prepuštena sama sebi, odnosno trgovcima i ugostiteljima. Interesi ovih poslednjih su jasni, ali interes društva treba da bude dugoročniji i sveobuhvatniji. Ako Srbija doista želi da uđe u red vinskih država, moraće vinsku kulturu da promoviše s daleko više pažnje i među najširim slojevima. Za početak valja upoznati ljude s tim šta su naše domaće sorte, kako vino nastaje, šta ga razlikuje od regiona do regiona, zašto vinske čaše izgledaju kako izgledaju, zašto neka vina postaju bolja s godinama, a druga gube, zašto neka treba da odležavaju u buretu, a druga valja popiti odmah i još hiljadu drugih zašto & zato.

Pročitajte još: Vinifikacija i mistifikacija

Za sve to potrebno je vreme, mnogo vremena koje je izgubljeno u decenijama iza nas kada je vino bilo tu da se nazdravi na slavi, svadbi ili rođenju deteta. Ali, kao što nas uči ona mudrost – i najduži put počinje prvim korakom. Najvažnije da smo konačno ponovo dobili dobra domaća vina i novu publiku željnu da zakorači u taj čarobni svet vina.

A jednom kada krenemo tim putem, biće to naša najvažnija vinska cool tura.

Wine Trotter / Viktor Čikeš, glavni i odgovorni urednik, Vino.rs

Ostavite vaš komentar

0 Komentara